Mi  a meditáció?

 

   Nos, meditálni sokféleképpen lehet. Számtalan módszer és elmélet született már, a tökéletes meditációt illetően, de a lényeg felett általában valamiért mindig könnyen átsiklunk. Mielőtt leülnél keresztbetett lábakkal, vagy egy ellazult fekvő, esetleg más jellegű meditációt kezdenél el, mindig gondold végig azt, hogy miért is csinálod és hogy hogyan is fogod kivitelezni a gyakorlatot!   

   Először is tisztázzuk a dolgot, hogy miért is szeretnénk magunknak egy meditációs technikát. Ha most egy kicsit elcsendesedsz két féle dolog fog megjelenni előtted.

      Azokra a problémáidra gondolsz, amiken már jó lenne végre valahogyan túljutni.

      Jó lenne már elérni azt a bizonyos célt.

Általában e két lényegi dolog köré fonódik minden megoldásra váró dolog. A fontos az, hogy döntsük el mindenképp, hogy melyik aspektussal szeretnénk dolgozni. Lehet a kettőt vegyíteni is, de a helyes az, ha egyszerre csak egy dologra koncentrálunk.

 Minél kevesebb dolgon szeretnénk változtatni, annál hamarabb tapasztalhatjuk a pozitív változást.

 

   Meditálni annyit tesz, mint elmélyülni, feloldódni, megszűnni valamiben. Hogy miért? Mert minél tökéletesebben azonosulsz valamivel, azt annál jobban fogod elfogadni, megérteni és használni.

 

A meditáció célja tehát mindig, a feloldás – a feloldódás – az eggyé válás.

 

   Akkor most jöjjön a hogyan…

 

 

 

 

A meditáció fajtái

 

   Ha eldöntöttük, hogy miért fogunk meditálni, akkor a következő lépésként ki kell választanunk a számunkra legmegfelelőbb technikát, legalább is annak pozícióját. Ez lehet cselekvő, álló, fekvő vagy ülő pozíció.

  

   Ha ezzel is megvagyunk, határozzuk meg a meditáció jellegét.

 

   Mantrázni, imádkozni, énekelni, lélegezni, sétálni, szeretkezni vagy mosogatni fogunk a meditáció alatt.

 

Igen. Meditálni mindig, minden körülmények között lehetséges, hiszen nem másról szól ez az egész, mint a tudat lecsendesítéséről.

 

 A cél az, hogy minél többet időzzünk a meditatív állapotokban, hiszen csakis így élhetjük át a valódi békét és a mindenről gondoskodó szeretetet.

 

 

      

 

 

 

 

 

A pozíciók

 

   A történelmi buddha, aki körülbelül 2550 éve érte el a megvilágosodást, a Zen buddhista feljegyzések szerint, azért érte el a célját, mert megvalósította a tökéletes lótusz ülést. A pozíció jellegéből kifolyólag, elkerülhetetlen volt a számára a megvilágosodás, hiszen a térben lévő erők szabadon áramlottak rajta keresztűl.

   Mostmár láthatjuk, hogy az általunk felvett pozíciónak milyen nagy jelentősége van.

 

   Ha a térben lévő erőket szeretnéd megtapasztalni, úgy mindenképp egy ülő meditációt használj kezdetben. Ha azonban mondjuk egy fában lévő energiát szeretnél megérezni, úgy mindenképp az álló pozíció a helyes.

 

   Fekvő meditációt csak abban az esetben ajánlok, ha az ellazulás, az elengedés számodra a legfontosabb.  

 

   Cselekvő meditációknál a lényeg mindig a mozgáson van. Ennek alkalmazásakor figyeld a mozdulataidat, válj eggyé a cselekménnyel. Ha sétálsz légy a séta, szeretkezel légy a szeretkezés, ha mosogatsz légy a mosogatás!

 

Ha a teljességet tapasztalod, jó úton jársz.

 

 

 

 

A formulák

 

   Minden formalítás, ami előfordúl a vallások különböző gyakorlási fázisaiban, azért jött létre, hogy a hívőt egy még emelkedettebb, még elmélyültebb állapotban kösse össze, vallásának középpontjával. Istennel, Buddhával, a Szentlélekkel, vagy a tudat tiszta erejével.

   A füstölés és a maga a tűz használata is, szinte egyidős az emberiséggel. A különböző füstölők mai használata közben, azonban sokszor elfelejtjük, hogy ez a formula, miért is jött létre.

   A felfelé szálló füst, a szellemi és az égi - isteni világokkal teremt kapcsolatot. Füstölő használatakor az éhes - ártó szellemeket és démonokat etetjük meg és engeszteljük ki, hogy többé ne árthassanak nekünk vagy a szeretteinknek. Ezzel egyszerre imákat - kéréseket intézhetünk a felsőbb világokban élőkhöz, amit a füst közvetít, juttat el a számukra.

 

   Természetesen, hogy imáink meghallgatásra találjanak, sok más módszer is akad.

 

   A Kersztény imádság

 

   Amikor egy szent helyre vonulunk el a városi forgatag elől, vagy egy odahaza emelt oltár előtt, esetleg egy helyi kápolnában ereszkedünk térdre, kezeinket szívünk elött kulcsoljuk össze, hogy kifejezzük az áhítatot, amit érzünk az Istenség iránt, színtén kapcsoltteremtő erővel bír.

 

   A leborulás

 

   A Buddhizmusban, de a Muszlim vallásban is megfigyelhető, egyfajta cselekvő elmélyülés, a leborulás. Itt a teljes testet és így annak szellemi - energetikai lenyomatait, -mint példáúl a lélek- köti össze a gyakorló, Istenével vagy Buddhájával, illetve a meditációjának tárgyával.

Az éneklés, a zenélés és a tánc, színtén ezt segíti elő.

 

Bármilyen cselekvés lehet gyakorlás, -a vallásunknak megfelelően- ha azt a szent célt szolgálja, hogy a teljességet megélve azonosúljunk a teremtővel.   

 

 

 

 

 

A figyelem

 

   „Ahol a figyelmed, ott vagy te is.” - tartja a régi mondás. Figyelmünk fókuszálásának és  éberségünknek azonban más, nem elhanyagolható természete is van.

   Ha a gondolataidra, a megjelenő képekre, az érzésekre, és a beszűrődő hangokra túlzottan figyelsz, azok a különböző jellegeik miatt, könnyen eltéríthetnek a minőségi gyakorlástól. Tehát ezeket csak hagyni kell szabadon jönni menni, hiszen nincs velük semmi dolgunk. Ha nem figyelsz rájuk és csak megengeded, hogy ott legyenek, akkor egy idő után, mivel nem kapnak energiát tőled, el fognak tűnni. Persze mint minden másnak, ennek is időt kell hagyni. Légy türelmes magaddal! Ha a meditációdnak van tárgya, vagyis összpontosítanod kell, akkor amikor azon kapod magad, hogy elkalandoztál, egyszerűen zökkentsd vissza magad, irányítsd a figyelmedet!

 

   A figyelem egy híd, ami összeköti a tapasztalót és a tapasztalás tárgyát. 

 

 

 

 

 

Az éberség

 

   Mivel szeretünk mindent az alapvető öt érzékszervünkhöz kötni, az általuk szerzett tapasztalatainkat érezzük a leginkább valósnak. Aki azonban már meditált, volt szerelmes és esetleg szeret aludni és jókat álmodni, azok már tapasztalatokat szereztek a tudat egyéb régióiról is. Ezek a dimenziók a szellemi érzékszerveinkkel tapasztalható területek. Szellemi látás, - hallás, - szaglás, - ízlelés és - tapintás. Az ehhez kapcsolódó érzékszerveinket használjuk a meditációink alatt is.

  

   Ha a meditációban, figyelmedet magad elé fókuszálva fáradtságot észlelsz, emeld feljebb a tekintetedet. Ha zavaró körülményeket vagy feszültséget, idegességet érzel, figyelmedet valamivel lejjebb koncentráld.      

 

 

 

 

A meditáció mellékhatásai

 

   Ha nem kezdjük megfelelően, ha nem végezzük megfelelően vagy ha nem fejezzük be az előírtak szerint a meditációt, bizony annak sújos, sokszor beláthatatlan és igen fájdalmas következményei lehetnek.

   Van azonban az úgynevezett pozitív -bár kellemetlen- mellékhatás. Ezek olyan tüneteggyüttesek, amiket a helyesen végzett gyakorlatoktól tapasztalunk, lásd tisztulás. Ilyenkor magasabb energetikai rezgések érik a tudatot, amitől a legkülönbfélébb tünetek tapasztalhatóak. Hányinger, hasmenés, fejfájás, alvászavar, türelmetlenség, hogy csak néhányat említsek meg a leggyakrabban előfordulók közül.

   A fent említett mindkét esetben a legjobb megoldás az, ha türelmesek vagyunk és miután megbeszéltük mesterünkkel a zavaró dolgoinkat, engedelmével álhatatosan folytatjuk a gyakorlatainkat.

 

 

 

 

Az állandóság

 

   Minden a fizikai síkon létező dolog, múlandóságra van kárhoztatva. A dolgok értelmét a lények tudatosságának szintjei határozzák meg. Minden érző lényt a szeretet motívál, még akkor is, ha ezt a legtöbbször nem is tudja. Ennek megélése a beteljesülés érzésével párosúl.

   Ezzel magyarázható az a folytonos tapasztalat keresés, amit minden élő végez. Próbálják a sok múlandó élmény hátán megélni azt a pillanatot, ami örökké tartó boldogságot okoz a számukra. Azonban a létezés állandóságát átélni csak azoknak adatott meg, akik a nemlétezéstől való összes félelmüket valahogyan már feloldották.

 

   A világon minden lény ösztönösen vágyik a teljesség megélésére. Ennek megtapasztalásához viszont számtalan út vezet.

 

Te választottál már?!

Colors